Studiegrupper-SI

Supplemental Instruction (SI)
SI hjälper studenter att lyckas på utvalda inledande ”svåra” kurser i utbildningen vid LTH. SI syftar bland annat till att överbrygga de skillnader som finns i inlärningstekniker mellan gymnasium och högskola. SI bygger på samverkansinlärning i grupper och är ett akademiskt stödprogram med stor internationell spridning. SI har funnits vid LTH sedan 1994.
- 1 200 studenter vid LTH deltog i SI-verksamheten under läsåret 2018/19.
- Av de studenter som deltog i fem eller fler SI-möten klarade i genomsnitt 73 % kursen efter ordinarie examination. Motsvarande siffra för studenter som inte deltagit på SI-mötena var i genomsnitt 48 %.
SI handlar bland annat om att
- Skapa studiegemenskap
- Förbättra inlärningsförmågan
- Träna kritiskt tänkande och problemlösning
- Förbereda och motivera för vidare studier
- Motverka avhopp
Kontakt
Är du intresserad av att delta i SI-verksamhet vid LTH? Har du frågor om SI som du behöver få svar på?
Kontakta då Ida Åström, projektkoordinator.
E-post: ida.astrom@lth.lu.se