Hoppa till huvudinnehåll

FAQ - Frågor och svar

  1. Gå till webbsidan passport.lu.se
  2. Följ instruktionerna

Det kan finnas flera olika anledningar till att man misslyckas med att logga in på LTH:s studentdatorer. Om du får upp ett felmeddelande: Läs det! Berätta för oss vad det stod i meddelandet, det hjälper när vi skall felsöka.

Möjliga lösningar

  • Du måste ha hämtat ditt LU-kort för att din inloggning skall aktiveras. Se LU-kortets webbsida.
  • Du måste vara registrerad vid ett program eller en kurs på LTH för att kunna logga in på LTH:s studentdatorer.
  • Ditt lösenord kanske inte har synkats korrekt till vårt system. Gå till passport.lu.se och byt ditt lösenord. Detta triggar en ny synkning av lösenordet. Vänta 15 minuter innan du provar att logga in på datorerna så att synkningen hinner genomföras.
  • "Your account has been locked out". Detta felmeddelandet får man efter 5 misslyckade inloggningsförsök. Ditt konto kommer automatiskt att låsas upp efter 5 minuter! Efter det så har du 5 försök till på dig osv.
  • Du har glömt ditt lösenord. Gå till sidan för glömt lösenord. Där kan du troligen skapa ett nytt lösenord via BankID, eduID, Antagning.se eller via din telefon, om du har registrerat den. Om det inte lyckas den vägen så kan du besöka receptionen på Studiecentrum. Glöm inte att ta med dig fotolegitimation, LU-kortet duger. Du kan även kontakta Servicedesk 046-222 90 00.
  • Du kan ha försökt logga in på en dator som av någon anledning inte har kontakt med nätet. Prova en annan dator. 
  • Ditt konto har avaktiverats (Disabled). Kontakta oss med ett mejl till servicedesk@lu.se. Inkludera ditt telefonnummer så går det mycket snabbare att lösa problemet.

Passport - Glömt lösenord (Lunds universitets webbsida)

Studiecentrum och reception

Om du är doktorand eller student som av någon anledning även jobbar på universitetet så har du (kan ha) två olika konton.

  • Jobb: lucatID
  • Student lucatID-s

Detta kan göra det lite mer komplext när det kommer till att logga in på datorer samt när man skall göra utskrifter.

Några tips:

Detta är endast en rekommendation från Datordriftgruppen (DDG/support)
För övriga tips, se How to buy a laptop (Youtube)

Planering

För flera av våra utbildningar ställs de största kraven på datorerna när man går de sista åren. Risken finns att även om man köpt en dyr dator år 1 så är den hopplös år 4. Kanske kan det vara bättre att köpa/låna/ärva en något billigare dator för de första 2-3 åren för att sedan ha pengar att satsa på en kraftfullare dator senare.

Tips! Prata med studenter som läser de senare åren och få tips om vad som krävs för just din utbildning. Du kan säkert få tag på någon genom Teknologkåren vid LTH.

Teknologkårens webbsida

Generellt råd 

En i5-processor och minst 8 GB internminne. Om du ska arbeta i CAD-programvara rekommenderar vi 16 GB internminne. 

Operativsystem

Vi rekommenderar Windows då våra program distribueras via AppsAnywhere, som kräver Windows. Det utesluter inte att ni köper en Mac eller kör Linux, men för att kunna köra de programvaror vi kommer att erbjuda så behöver ni även kunna köra Windows.

Nya Macar med M1-processor: Dessa datorer kan inte och kommer inte att kunna köra BootCamp. Det innebär att du inte kan köra Windows gratis på en sådan här maskin. Det finns programvara att köpa som gör att man kan installera Windows på en M1-Mac. Kostnaden för sådan programvara ligger på ca 500 - 1000 kr/år. Observera att även om du köper sådan programvara som kommer du inte att kunna installera den vanliga typen av Windows. På M1 och M2-macar kan man endast installera "Windows for ARM". Det innebär att alla Windowsprogramvaror inte kommer att fungera. Risken är stor att just de program du vill köra inte fungerar. Observera att en Windows installation kommer att ta upp minst 60 GB diskutrymme på din Mac. Skall du ha flera stora program installerade så räkna med mer utrymme.

Själva Windows-licensen har ni tillgång till gratis på Azure Dev Tools.

Logga in på Azure Dev Tools

Bärbar eller stationär?

Stationär, fördelar:

  • Bättre ergonomi när man jobbar
  • Inget batterislut
  • Går att skaffa ordentligt stor skärm
  • Går lättare att välja färgriktig skärm (tex ips-panel)
  • Snabbare (för samma pengar)

Bärbar, fördelar

  • Den tar mindre plats
  • Du kan ta den med dig
  • Du kan jobba med den var som helst

Kompromisser

Att köpa en bärbar dator är alltid en kompromiss mellan flera faktorer:

  • Vikt
  • Storlek och kvalité på skärm
  • Kvalité på detaljerna
  • Snabb processor och grafik
  • Batteritid 
  • Pris

Batteritiden

En faktor som ofta underskattas är batteritiden. Om du köper en dyr dator med snabbaste processorn och rejäl spelgrafik så kommer den antingen ha väldigt kort batteritid och väga mer. 

Vikten

Vikten styr till stor del hur ofta man i praktiken tar med sig datorn.

Skärmen

Det är alltid bäst att se skärmen i verkligheten, innan du köper datorn. Blank skärm = djupare svärta "snyggare". Matt skärm = mindre reflektioner, dvs bättre ergonomi.

Prestanda

Jämför olika processorers hastighet, så du inte köper något hopplöst långsamt.

Hårddisk

SSD-diskar är väldigt mycket snabbare än en mekanisk disk, men vill man ha en stor disk blir det dyrt! Idag kan man ofta klara lagringsutrymmet med hjälp av nättjänster. Om du ser till att köpa en dator där disken kan bytas (ej fastlödd) så kan du uppgradera om några år då priserna säkert sjunkit.

Backup

Glöm inte att ordna med backup! Särskilt om du har en bärbar som är mycket mer utsatt för skador o försvinning. En usb-hårddisk eller en bra nät-backup är inte dyr med tanke på att den kan rädda flera års arbete.

  1. Om du testat fel pinkod för många gånger så kan din kod ha blockerats, kontakta vaktmästare/infodisk etc i aktuellt hus.
  2. Om ditt kort inte fungerar i några dörrar alls så kan det vara trasigt, gå till Studiecentrum och få det kollat/fixat.
  3. Om det fungerar i vissa dörrar men inte i andra (som du vet kursare släpps in genom): Maila lukortet@lu.se, inkludera personnummer och vilka dörrar det gäller.

LU-kortet (Lunds universitets webbsida)

  1. Spara allt arbete du gör på din dator. Stäng av alla applikationer. Du måste starta om datorn i slutet av dessa instruktioner.
  2. Hitta "Cloudpaging Player"- ikonen i verktygsfältet. Det är en symbol som ser ut som ett litet blått moln. Det finns i verktygsfältet på den högra halvan längst ner på skärmen.
  3. Högerklicka på ikonen och välj "Avsluta"
  4. Högerklicka på Start-menyn. (Längst till vänster längst ner på skärmen.) Välj "Inställningar" och sedan "Appar".
  5. Hitta och avinstallera "AppsAnywhere"
  6. Hitta och avinstallera "Cloudpaging player".
  7. Starta om datorn.
  8. Gå till apps.lu.se och följ instruktionerna för att installera igen.

Om du inte får möjlighet att installera igen, prova en av dessa lösningar:

  • Öppna ett inkognitofönster eller InPrivate fönster. Det hittar du under de tre prickarna längst upp till höger i din webbläsare. Gå sedan till apps.lu.se. Tacka ja till att installera.
  • Rensa bort alla cookies i webbläsaren du använder nu. (Du kommer också att förlora ett antal sparade inloggningar på andra webbsidor).
  • Använd tillfälligt en annan webbläsare för att gå till apps.lu.se

Med dessa knep bör du få möjlighet att installera programvaran.

Exempel på webbläsare; Edge, Chrome, Safari, Firefox, Opera.

  1. Håll ner Windows-tangenten och tryck ner E-tangenten.
  2. Klicka på "This PC" i vänsterkolumnen.
  3. Till höger kan du se på H:\ Hur mycket utrymme du har tillgängligt och hur mycket du redan använt. (Håll muspekaren över så se du mer detaljer)
  4. Observera! Det är viktigt att hemkatalogen inte blir för fylld! Flera programvaror jobbar mot din hemkatalog utan att fråga dig. Dessvärre är det vanligt att programmen får konstiga problem när det blir fullt där. Felmeddelandena är sällan upplysande i dessa fall. Sikta på minst 20 % ledigt utrymme.

Du kan få ökat utrymme om du har speciella skäl, t ex om du arbetar med ett utrymmeskrävande examensarbete. Skicka ett mail till vår supportadress servicedesk@lu.se.

Om du lyckas logga in men möts av en blank skärm (desktop laddas inte):

Orsak: Det kan vara något i ~/.cache eller din hemkatalog som är korrupt

Tre möjliga lösningar

  1. Högerklicka på bakgrunden och välj Open Terminal och köra följande kommando
    • rm -rf ~/.cache
    • setsid unity
  2. I stället för setsid kan man radera .cache från login.student.lth.se eller en windowsdator så funkar det nästa gång man loggar in.
  3. Det kan hända att någon fil i din hemkatalog är korrupt/konstig. Du kan flytta dina filer via nån kompis inloggning eller via privat dator. Logga in med ssh till login.student.lth.se och kör sen:
  4. mkdir OLD
    mv .??* * OLD
    cp /etc/skel/.??* .

    Då flyttar du alla gamla filer till OLD och kopiera in standarkonfigurationen från /etc/skel. 
  1. Se om du kan hitta din filer i "Previous versions"-systemet (Här kan du hitta filer 1-4 veckor bakåt i tiden):
    • Logga in i en (Windows) dator i datorsalen.
    • Högerklicka den mapp som innehöll den saknade filen/mappen.
    • Välj "Properties".
    • Klicka på fliken "Previous versions".
    • Klicka på ett datum då du tror att filen/mappen fanns på plats.
    • Klicka på knappen "View". (Om du klickar på "Restore" se kommer de gamla filerna att ersätta alla de nya filerna du har i mappen, kanske inte det du önskar!)
    • Leta upp saknad fil/mapp.
    • Kopiera det till din hemkatalog, gärna till en ny mapp kallad tex "Räddade dokument".
    • "Previous versions" skyddar filer i temp-mapparna (T:\) och i din hemkatalog (H:\). Lokal temp-mapp skyddas inte (C:\temp).
  2. Om ni behöver få tillbaks filer från hemkatalogen som ni inte hittar via "Previous versions", kontakta oss med ett mejl till servicedesk@lu.se. Äkta backup finns för din hemkatalog (H:\), inte för temp-mapparna!
  3. Oavsett allt annat, se till att ha en egen backup av alla dina filer. Köp en usb-disk eller prenumerera på någon lämplig molntjänst.

shared (\\stu.net.lth.se) (S:\) 

Här hittar du tre olika kataloger

  • Courses: Här kan ligga material och filer avsedda för era kurser.
  • Project: Här finns mappar för vissa kurser med speciella krav på skrivrättigheter .
  • Support: Här lägger DDG upp filer och dokument som kan hjälpa er studenter med datorrelaterade frågor.

temp (\\stu.net.lth.se) (T:\)

Allt som ligger i temp är temporärt! Mapparna nedan rensas den 15:e varje månad. Det finns ingen riktig backup på temp men du kan prova "previous versions", se annan faq om raderade filer.

  • Protected: Alla kan läsa alla filer, men bara den som skapat filen (och Admin!) kan ändra och ta bort den.
  • Unprotected: Alla kan läsa, skriva, ändra och ta bort alla filer. Detta innebär att alla filer här ligger extremt osäkert!!
  • Will be deleted very soon: Här hamnar filer när vi administratörer rensar mapparna. Observera att om någon annan raderar era filer så hamnar de inte här... Endast datoradministratörerna kan lägga till filer här. Alla användare kan se och öppna alla filer här. Om det finns plats kvar på disken så ligger filer från förra månaden här under ett par dagar. Observera att du inte kan flytta eller radera filer härifrån, men du kan kopiera dem! 

Det enklaste och rekommenderade sättet att aktivera Matlab är genom att man först registrerar ett personligt konto hos Mathworks på se.mathworks.com där man anger den e-postadress man har som anställd eller student vid LU (e-postadressen man registrerar måste sluta på lu.se alternativt lth.se).

Loggar man därefter in i programmet med detta personliga Mathworks-konto, och anger den "Activation key" som hämtas på program.ddg.lth.se, aktiveras den licens som LU har. Då fungerar programmet även när man reser eller sitter hemma utan speciella handgrepp.

När licensen är på väg att gå ut så varnar programmet lite för långt i förväg, innan vi centralt kan förnya licensen ... Vänta tills ca 2 veckor innan licensen sägs gå ut. Då kan ni reaktivera er licens.

Om du får felmeddelanden om att licenser saknas eller att licensservern inte svarar när du startar funktioner i Ansysprogram, prova följande:

  1. Stäng ner Ansys
  2. Gå till följande mapp på datorn. (klistra in sökvägen i Utforskaren),
    %appdata%/ansys/vxxx/licensing/
    (vxxx är versionen av Ansys, tex 201 för version 2020 R1).
  3. Radera filen license.preferences.xml
  4. Starta Ansys igen.

Detta tvingar fram ny licensinformation från licensservern vid nästa start av programmet.

Om det inte hjälper eller om du har andra problem med Ansys, leta svar på Ansys Forum.

Sidansvarig: servicedesk@lu.se | 2020-11-13