lu.se

LUNDS TEKNISKA HÖGSKOLA

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Optimera ditt & andras lärande!

ltharticlebegin

Utbildningen Optimera ditt & andras lärande är till för dig som är intresserad av lärande och som gärna vill kunna hjälpa andra med inlärning. Här får du möjlighet att reflektera över ditt eget lärande, att få mer kunskap om inlärning och få praktiska redskap hur du bäst kan hjälpa andra.

För dig som LTH-student är detta ett unikt tillfälle att utvecklas som person, samtidigt som du får chansen att hjälpa dina studiekamrater. Efter genomförda event kan du ansöka om att få diplom, se nedan.

Optimera ditt & andras lärande arrangeras av Studie- och karriärvägledningen vid LTH.

Välkommen att delta 2019!

Anmälan är öppen från 25 februari kl 12.15 och stängde 17 mars kl 23.59. Anmälningstiden är nu stängd. Först till kvarn gäller. Bekräftelse på att du är antagen kommer att skickas per e-post efter att anmälningstiden gått ut.

Länk till anmälan

Har du frågor kring seminarieserien är du välkommen att höra av dig till svl-jour@lth.lu.se 


Upplägg och innehåll

Optimera ditt & andras lärande består av en föreläsning, workshop samt två ytterligare aktiviteter/event som du själv arrangerar. När du anmäler dig förbinder du dig att delta i både föreläsning och workshop, samt anordna minst två event för studenter i årskurs ett i höst.

Läs mer i detta faktablad

När och var:

Onsdagen den 27 mars kl. 15-17 i sal E:1123 och E:1124
Workshop om samverkansinlärning med Joakim Malm och Johan Fredriksson. Max 60 deltagare.

Torsdagen den 28 mars kl. 15-17 i sal E:1406
Föreläsning med Torgny Roxå.

Tisdagen den 2 april kl 15-18 i Stora hörsalen på IKDC
Workshop med Björn Liljeqvist. Max 60 deltagare.

 

Vi planerar att starta en Facebook-grupp för att vi ska kunna dela våra erfarenheter och för inspiration och lärandeaktiviteter.

  • Workshop

Workshop med Joakim Malm, Supplemental Instruction (SI)

Se dina studiekamrater som resurser i ditt egna lärande! Om lärande i grupp - vad är effektivt? Välkommen att lära dig hur studenterna kan frigöras som en lärresurs för varandra för en både starkare social och akademisk kultur.

Två interaktiva timmar där deltagarna bland annat skall jobba med följande frågeställningar:
-    Vad finns det för fördelar med att studera tillsammans med andra?
-    Hur kan man göra informella studiegrupper effektiva i sitt arbete?
-    Vad är vitsen med att ibland byta folk man studerar med?

  • Föreläsning

Torgny Roxå, pedagogisk konsult vid LTH föreläser om betydelsen av "True Grit" i studierna:

”Grit, growth mindset och forskning kring minnet är tre områden som betyder mycket för det man vet om lärande. Föreläsningen sammanfattar de viktigaste och samtidigt mest användbara punkterna från denna forskning.”

Läs mer om Torgny Roxå: http://www.lth.se/genombrottet/

  • Workshop

- Björn Liljeqvist, gästföreläsare, har workshop om lärande:

”Effektivt lärande kräver bra studieteknik och goda verktyg. Detta är inget man föds med, utan något man måste lära sig bit för bit. Bäst är det om någon visar hur man gör. I denna workshop kommer vi att titta på hur principerna omsätts i praktiska metoder. Vi lägger särskild vikt vid hur studieteknik kan förmedlas av mentorer till nya studenter. Vi går igenom tekniker för förbättrat minne, fördjupad förståelse, problemlösning, lästeknik för akademisk text, inklusive så kallad "speed reading", samt strategier för att bygga effektiva vardagsrutiner. Kort sagt, kunskap som alla studenter borde ha!”
Läs mer om Björn Liljeqvist:  http://www.braingain.se/

Observera! Ta med dig två böcker till workshopen, en kurslitteratur och en skönlitterär bok. De kommer att krävas under workshopen!

För att få diplom

När du uppfyller kraven för att få diplom (se faktabladet), mejlar du till: svl-jour@lth.lu.se

Du blir inbjuden till en avslutning i november 2019 då du får ditt diplom. Här ser du exempel på hur diplomet ser ut:

Klicka här för att ladda ner diplom

Tidigare deltagare

"Nyckeln till framgång är ihärdigt lärande och viljan att lära mer" – Katja Eftring, W16

Vad har kursen ”Optimera ditt & andras lärande!” gett dig för inspiration och verktyg när det gäller studieteknik och lärande?
Den gav både konkreta tips och övergripande koncept som är bra att ha i bakhuvudet när man studerar. Jag tyckte till exempel att det var väldigt intressant och motiverande att höra om grit-konceptet.

Kan du ge exempel på ett event som du har varit med och arrangerat på din sektion?
Tillsammans med mitt studieråd anordnade jag en studieworkshop för de nya studenterna. Vi använde oss av material från kursen och försökte ge de nya så många olika typer av tips som möjligt för att alla skulle ha möjlighet att hitta något som funkar för dem när de pluggar.

På vilket sätt, tror du, att du kan ha nytta av kunskaperna från utbildningen ”Optimera ditt och andras lärande” i framtiden och kommande yrkesliv?
Dels tycker jag att det var värdefullt att få höra att det inte är talang som är nyckeln till framgång, utan att ihärdighet och vilja att lära sig betyder mer. Dessutom jag har fått en bättre förståelse för hur man kan jobba mer effektivt i grupp. Båda dessa saker anser jag att jag kan ha stor nytta av att veta när jag ger mig ut i arbetslivet.

"Kursen gav mig inspiration och mod" – Filip Åhlfelt, C16

Vad har kursen ”Optimera ditt & andras lärande!” gett dig för inspiration och verktyg när det gäller studieteknik och lärande?

Kursen gav mig inspiration och mod att bryta gamla vanor och att våga testa nya metoder. Vissa av de utlärda metoderna har passat mig väldigt bra och är idag en del av min vardag.

Kan du ge exempel på ett event som du har varit med och arrangerat på din sektion?

Jag tillsammans med andra faddrar anordnade studiekvällar för de nyantagna under de första veckorna. Studiekvällarna fick bra respons från dem som deltog då de ansågs som en viktig extra hjälpande hand i starten.

På vilket sätt, tror du, att du kan ha nytta av kunskaperna från utbildningen ”Optimera ditt och andras lärande” i framtiden och kommande yrkesliv?

Kursen har redan nu satt ett intryck på mig då jag till vardags använder "pomodoro-tekniken". Tekniken är en av flera studietekniker som togs upp i kursen. Just den här tekniken har passat mig väldigt väl och gett positiva resultat.

Fördelning av platser

En begränsning av antalet platser finns, beroende på storleken på sektion/program.

Studieråden bestämmer vilka studenter som skall delta i utbildningen. Om någon sektion inte tar alla sina platser i anspråk, går platserna till en annan.

Välkommen att mejla Studie- och karriärvägledning LTH vid eventuella frågor.

Mejladress: svl-jour@lth.lu.se

 

Välkommen med din anmälan!

Studie- och karriärvägledningen vid LTH

ltharticleend